Kiemelt hírek

Brian Fitkin: 'A természetesség, a naturalizmus a karate jövője'

2004. december 16. | szerző akadmin | Karate

Karate mesterek kurzusa karate mestereknek igen ritka világszerte. Mindenhol igen nagy figyelemmel kísérik, hogy vajon az egyik mester mire tudja okítani a másikat. Mit fedez még fel negyedévszázadnál is több tapasztalattal, tudással a háta mögött? Mit és miért tud még újítani, gyakorolni, fejleszteni? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kerestünk a Budai Sport Hotelben zajlott Nemzetközi Kyokushin karate instruktor kurzus egyik 7 danos mesterétől, shihan Brian Fitkintől, aki a híres akciófilmsztár, Dolph Lundgren mestere.

– Kihonban végzett alapgyakorlatokat ismételtek tucatszor az imént. Lehet csiszolni, finomítani, pontosítani a legegyszerűbb technikákon még a mestereknek is?






Shihan Brian Fitkin
– Igen! Természetesen! Ez magától értetődő, hiszen nincs tökéletes technika, csak egyre tökéletesíthető. A mögötte lévő értelmezés pedig igazi értelemmel ruházza fel a mozdulati elemeket. A mostani kurzusnak éppen az egyik célja a Bunkai volt. Keressük a naturalitást, a természetességet a karate kultúrájában. Visszanyúlunk a gyökerekhez, a természetes mozgást helyezzük előtérbe a technikai és formagyakorlatokban.

– Mit ért pontosan naturalitáson, a gyökerekhez való visszanyúláson?

– Az ember ősi harmonikus mozgását, annak lágyságát és erejét egyben, a “folyékony”, de mégis erőteljes mozgássorozatot. Ennek a szemléletnek a jegyében szerettünk volna a fiatalabb mesterekkel újragondolni kombinációkat, formagyakorlatokat. Az első, a naturalitás fontosságának elfogadása, az egységes személet kialakítása. Ebben azt hiszem komoly sikereket könyvelhetünk el.

Ön természetességről beszél, amikor a harmonikus mozgás kevésbé divatos kifejezés, inkább a megsemmisítő harcmodor, a kihon a helyett a kumite kerül mindenhol előtérbe.

– Ezzel nem értek egyet. Az egyikből következik a másik és nem az egyik helyett van a másik. A naturalitás hatékonyságot, találati pontosságot, erő- és energiatakarékosságot is jelent. Ezek nélkül létezhetetlen a sikeres küzdelem. Tudom, hogy ma a K-1 küzdelmek láttán csak a végeredményt, az elsajátított technikák hatékonyságát látják a nézők. Pedig azok mögött tradicionális gondolkodás és edzésmunka nyugszik. Én is végignézem a televíziós küzdelmeket, de végig a helyén kezelem az egészet.

– Ez mit jelent pontosan?

– Komoly küzdelmekről van szó, de ne felejtsük el, hogy a budo életfilozófia, egy emberi értékrend a maga erkölcsi szabályaival. Annak csak egy része az elsajátított tudás megmérettetése, a visszacsatolás. A K-1 sokszor öncélú, pénzről és a nézők látványos kiszolgálásáról szól. A harcművészet ennél sokkal több.






Shihan Brian Fitkin 7. dan és Dr. Gubacsi Attila CEO-Axel Média
Végezetül Shihan, az Ön egyik tanítványa is a nézőket szórakoztatja a tudásával, párját ritkító testi adottságaival. Dolph Lundgrent, akit a nézők Sylvester Stalonne ellenfeleként ismertek meg leginkább még ma is elkíséri a filmforgatásokra?

– Sokszor számít a tanácsaimra, ezért ott vagyok a forgatásokon. Dolph azonban igazi budoka, bármennyire is filmsztárként kezelik. Tizenötévesen már tréningezett Stockholmban. Az első hat hónapban judózott, majd goju ryu karate edzéseket látogatott félévig, akkoriban találkoztunk és meséltem neki Sosai Oyamáról és a kyokushin filozófiájáról. A többi ismert: számos versenyen bizonyította, hogy nem felpumpált akcióhős, hanem képzett fighter. Sosai Oyama figyelemmel kísérte a fejlődését és méltónak találta a stílus képviseletére, amelyet azóta is tanul nap mint nap. Büszke vagyok arra, hogy a mestere lehetek…

Comments

comments

A hozzászólás letiltva.