Kiemelt hírek

A szamuráj biblia: hogyan éltek a japán elitharcosok?

2007. június 24. | szerző akadmin |

Bushido, “a harcos útja”. A szamurájok íratlan etikai kódexe, melynek tanításai évszázadokon át szálltak apáról fiúra. De mi áll benne?

>>> Ha a harcművészet világában, vagy a japán kultúrában kalandozunk, óhatatlanul találkozunk a Bushido kifejezéssel. Sportegyesületek választják nevüknek, mesterek hivatkoznak rá, harcművészek követik tanait.
Ismerjük meg jobban a szamurájok életét irányító filozófiát!



A BUSHIDO – szó szerinti fordításban – annyit jelent: “A harcos útja”. A japán harcművészet ereklyéje, a szamurájok bibliája a 9-12. század között, a Heian és Tokugawa korszakban íródott.
A szamurájok, a középkor japán lovagjai számára ez az élet kódja és útmutatása volt. Az európai lovagok szabályaihoz és erényeihez hasonlóan itt is a lojalitás, az önfeláldozás, az igazságosság, a jogérzet, a finom modor, a tisztaság, a  szerénység, a mértékletesség, a harci szellem, a becsület és a szeretet állt középpontban.

A japán kultúra és alapeszménye

Európaiak először 1542 táján léptek partra Japánban. Történelmi léptékkel mérve viszonylag rövid ideig élvezhették a hely (azóta elhíresült) vendégszeretetét, mert 1638-ban Tokugava sógun a katolikus felkelők leverésével véget vetett az ott-tartózkodásnak, száműzve minden katolikust és magát a vallást is.
Ezzel kezdődött Japán – XIX. század közepéig tartó – elzárkózása a nyugati világ elől, ám a bushido éppen a feudalizmus révén jön létre, s hanyatlása is annak megszűnéséhez köthető.



A bushido fogalma

A bushido szó szerint a harcos-lovag-út elemekből tevődik össze, és azokat az íratlan szabályokat jelenti, melyeket a fegyveres nemeseknek be kellett tartaniuk a mindennapi életben és hivatásuk gyakorlása közben.
Ezek a ki nem mondott, le nem írt, legfeljebb szállóigékben és történetek tanulságaiban rejtező szabályok a tapasztalatból származtak, s gyűltek össze íratlan lovagi erkölcsi kódex formájában.

Nade kire vonatkozott a szabályozás? Csakis a fegyveres nemesekre, azoknak a harcos családoknak a tagjaira, akik bátorságuk és hősiességük folytán kiváltságokat szereztek.
Ők voltak a szamurájok, akiknek felemelkedése a feudalizmus intézményeinek XII. századi kialakulásához köthető.
A szamuráj cím öröklődött, de el is lehetett veszíteni, ha valaki nem a bushido szellemének megfelelően élt és harcolt. 
A harc “termelte ki” a szabályozást, amely egyfajta fair play-t jelentett a hatalomért folytatott vetélkedésben.

Források






Tökéletes eszmény
A bushido forrásai több ágból származnak.
Egyrészt a Japánban elterjedt vallások szolgáltatták az ideológiai alapot.
A zen-buddhizmus a sorsba vetett nyugodt bizalomra, az elkerülhetetlenbe való beletörődésre, az élet semmibevételére és a halállal való barátságos viszonyra tanította követőit.
A sintoizmus a hűséget feljebbvalóink iránt, az ősök és a császári család tiszteletét, a gyermeki jámborságot hirdette. A sintoizmus szerint nincs eredendő bűn, minden emberi lélek tiszta, az isteni bölcsesség megnyilatkozása. Abbéli hitükben, hogy az ember csakugyan Isten képmása, a szentélyekbe tükröket helyeztek, hogy abban magukra nézve Istent ismerhessék meg.
Ezért az önismeret fejlesztését nagyon fontosnak tartották.
A bushido két alapvonása a hazafiság és a hűség eszménye a sintoizmus eszméiből származik.

A források között találjuk a kínai gondolkodókat, Konfuciuszt és Menciuszt. Tanításaik természetesen nem mondanak ellent az előbb említett vallási tanításoknak, amennyiben a hűséget, a kötelességet, a hagyományok tiszteletét hangsúlyozták az erkölcsi viszonylatrendszer öt területén: úr és szolga, apa és fiú, férj és feleség, idősebb és fiatalabb testvér, barát és barát között.

Mindezen tanítások és tudásanyag a cselekvésben tükröződött, hiszen “tudni és cselekedni egy és ugyanaz”.

Comments

comments

A hozzászólás letiltva.