Kiemelt hírek

Tudomány és harcművészet: a látszat néha csal

2016. november 22. | szerző SzlobMil | Életmód

A koncentráció kétoldalú dolog. Ha túl erősen összpontosítunk valamire, az annyira túltöltheti az agy ezért felelős területeit, hogy a koncentráció tárgyán kívül más objektum vagy körülmény elkerülheti a figyelmünket. De hogy kapcsolódik ez a harcművészetekhez? A shop.builder.hu-n megfejtették.

yoda3

Ma már tudjuk, hogy az agy vizuális kérge melletti hátsó falon lévő parietális kéreg kritikus szerepet játszik abban, hogy az ember képes legyen vizuálisan koncentrálni és tudomást szerezni a látószögébe kerülő dolgokról. Sajnos egyszerre nehéz több mindenre koncentrálni.

Ebből a logikus megállapításból egy harcművész jelentős tanulságokat vonhat le arra vonatkozóan, hogy hogyan használja vizuális érzékeit egy esetleges konfliktus során. Bizonyították egy kutatás során, hogy amennyiben az utcai harcban csak egyetlen konkrét tárgyra koncentrálunk – legyen az például a támadó arca, vagy a mi arcunk irányába lendülő ököl –, akkor nagy valószerűséggel nem fogunk észrevenni egy másik támadást, vagy támadót.

Hasonló dolog történik akkor is, amikor éppen az autóban hallgatjuk a rádiót: ekkor nagyobb az esélye annak, hogy nem veszünk észre egy útjelző táblát, vagy túllépjük a megengedett sebességet.

A tudománynak köszönhetően meg tudjuk magyarázni, hogy a fent leírt jelenségek miért következnek be. A megállapítást az UCL, vagyis a University College London tudósainak köszönhetjük; hivatalosan is bebizonyították, hogy egyszerre csak egy dologra tudunk erősen koncentrálni – agyunk egyszerűen nem képes feldolgozni több mindent.

A parietális kéreg egyébként a jobb fülünk felett és mögött helyezkedik el – miatta vagyunk képesek felfogni azt is, ha valami megváltozott a látókörünkben. Amikor a tudósok kísérleti jelleggel ideiglenesen kikapcsolták ezt a kérget, a tesztalanyok még a nagyobb mértékű vizuális változásokat sem voltak képesek érzékelni. Nem vették észre például azt sem, amikor az előttük lévő ember arcvonásai megváltoztak.

Ez a felfedezés megmagyarázza azt is, hogy az embereket miért lehet olyan könnyen megvezetni bűvésztrükkökkel: a legtöbben olyan erősen koncentrálnak a művész kezére, hogy nem fogják fel, mi történik a “színfalak mögött”. Pontosan ezért nem engedheti meg magának egy harcművész azt, hogy csak egy bizonyos fegyverre, vagy végtagra koncentráljon.

Ez egy kaméleon. Ő tud egyszerre két dologra is koncentrálni.

Ez egy kaméleon. Ő tud egyszerre két dologra is koncentrálni.

Egy 7. danos mester, Christopher Caile azt szokta tanácsolni a tanítványainak, hogy ne egy adott támadásra koncentráljanak, hanem próbáljanak inkább a mozdulat “mögé látni”, és kideríteni azt, hogy mi következhet azután.

“Mindig is tudtam, hogy amikor egy dologra koncentrálunk, akkor beletelik egy kis időbe, amíg szemünk átkapcsol egy sokkal általánosabb nézetre” – írta a mester a fightingarts honlapján.

A fentiek persze nem azt jelentik, hogy sohasem szabad egy dologra koncentrálni. Nem kaméleonok vagyunk, nem tudunk egyszerre két irányba nézni. A legjobb, ha a harc során az ellenfél szeme irányába nézünk, innen lehet észrevenni a legjobban az apró, hirtelen bekövetkező mozdulatokat.
Forrás: shop.builder.hu

Comments

comments

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.