Régóta várta a karatés világ azt, hogy direktebb formában lehessen, tanórai keretben a karatét oktatni Hazánkban. A 2017 év elhozta ennek is a lehetőségét. Sensei Csákvári László VII.DAN karate mester elkészítette a karate általános és középiskolás kerettantervét. Az A.J.K.A (American JKA Karate-Do Szövetség) egyik magyar vezéralakja alapos munkát végzett, így lehetővé vált az iskolai oktatás.
– Voltak már korábban is próbálkozások, kerettanterv tervezetek ebben a témában. Mennyiben másabb az, ami most elkészült?
– A mostani kerettanterv csak a karatéra koncentrál, azokra a gyakorlatokra, amelyekre az általános és középiskolásoknak szüksége lehet. Természetesen ezeket ki lehet egészíteni, hiszen a testnevelő tanárok és az edzők annyira rutinosak, hogy meg tudják oldani, de a lényeg benne van.
– Karatéról beszélünk, arról a harcművészetről, aminek számos irányzata van. Hogyan tudtad ezt áthidalni a munkád során?
– A karate kerettanterv nem stílus specifikus. Azok az alaptechnikák, amik minden karatéban benne vannak,mindegy hogyan hívják, mindegy, hogy stílusnak megfelelően hova teszi a kezét, de az oi tsuki oi tsuki legyen, az age uke pedig age uke… Így minden edző tudja , hogy a tananyagot mi köré kell szervezni, s mindenki a saját stílusának megfelelően oktathat. A lényeg a karate technikák megtanulásán kívül az a jellem fejlesztő erő, ami a karate mögött van, amit szeretnénk az iskolába bevezetni, és szeretnénk az iskolai munkát segíteni, a pedagógiai program megvalósításában és a neveltségi szint javításában.
– A tantervben kiemelt szerep jut a nevelésnek. Az nem jelent e majd problémát, hogy olyan tanulóknak is gyakorolniuk kell a karatét az órákon, akik ezt nem szeretnék. Ugye, ez nem olyan, mint az önként vállalt edzésmunka a klubokban…
– A karate is úgy szerveződik, mint minden iskolai tananyag és kerettanterv. A tananyag megtanításán túl, célja a karate kerettantervnek egyrészt a kondicionális és koordinációs képességrendszer fejlesztése egy új sportággal, az eddigiektől eltérő módon, mely érdekességet hoz az oktatásba, másrészt a jellemfejlesztés mely minden BUDO művészetnek része és támogathatja az iskolák pedagógiai programját a tanulók neveltségi szintjének emelésével, harmadrészt kihasználva a karate önvédelmi jellegét, szeretnénk a magyar gyerekeknek egy olyan viselkedési attitűdöt átadni, mely lehetővé teszi, hogy szorult helyzetben tanulóink ne váljanak áldozattá.
A karate ugyanakkor még véletlenül sem szeretné a többi sportágat kiszorítani, inkább színesíteni szeretnénk az iskolai sportági repertoárt. Szeretnénk ugyanazt a képesség rendszert egy más sportággal fejleszteni, segíteni a más sportágakat űző sportolókat. A karate ugyanis nem csak az önvédelemről, ütésről, rúgásról szól, nem csak a nevelésről, hanem annak a képesség rendszernek a fejlesztéséről, ami a többi sportágban is szükséges. Más olyan oldalt is fejleszt, amit majd később a saját sportágában is hasznosítani tud, ártani senkinek nem fog.
– Sáfár Sensei említette, hogy iskolákat keresnek fel , hogy népszerűsítsék ezt a programot. Van e már olyan intézmény, ahol beindult az iskolai karate oktatás, mik a kezdeti tapasztalatok?
– Nagyon nagy léptékű munkát kezdtünk el a nyáron a Magyar karate Szövetséggel közösen. Összeírtuk azokat az edzőket, akik ebben a programban szeretnének részt venni, 140 edző vállalkozott arra, hogyha elindul a program szeptemberben, akkor részt vennének és tanítanának. Első körben azokra az iskolákra koncentráltunk, ahol már karate edzések folytak, hiszen itt már ismerik a karatét. Ezekben az iskolákban nagyon pozitív fogadtatásra talált a karate, hiszen nemcsak azok a gyerekek örülnek a lehetőségnek, akik már eddig is művelték a karatét, hanem az ő példájukat látva azok is akik csak most ismerkedtek meg vele.
Második körben a Klebersberg Intézményfenntartó Központtal közösen indítunk el egy irányt; azokat a testnevelés órákat célozzuk meg, amelyek jelenleg ellátatlanok azért, mert nincs elég testnevelő tanár., arra, hogy a megnövekedett óraszámokat letanítsák. A Klebersberg Intézményfenntartó Központtal megegyeztünk, hogy ahogyan ezt a törvény megengedi, a testnevelés heti öt órájának terhére, maximum heti két órában az edzői végzettséggel rendelkező edzők taníthatnak karatét. A Magyar Karate Szövetség ezen a téren jól áll, hiszen 800 regisztrált karate edzővel rendelkezik!
– Térségünkben Gyulán van előrehaladott állapotban a program. Hogyan sikerült ezt megvalósítani?
– A polgármesteri hivatal és a Klebersberg Intézményfenntartó Központ gyulai tankerülete meghívására eljöttem Gyulára, és tartottam egy előadást a karate iskolai tanításának pozitív oldalairól. Ott volt húsz intézményvezető és Teleki-Szávai Krisztina KLIK Igazgató Asszony. A visszajelzések alapján úgy tudom, hogy szinte minden intézményben elkezdték a pedagógiai programok átalakítását, annak érdekében, hogy a program fogadására képesek legyenek az iskolák. Ebben természetesen nagy szerepe van dr. Görgényi Ernő Polgármester Úrnak és Teleki-Szávai Krisztina KLIK Igazgató Asszonynak.
– Ha jól tudom, Sensei Csákvári László mester az első tanítványok egyike volt, aki a sensei Sáfár László nagymester vezette tanító iskolát elvégezte, ami egy teljesen amerikai szisztémára épülő oktatási anyag volt. mennyire érhető utol ez a más szemlélet, tudásanyag a kerettantervben?
– Természetesen megjelenik a kerettantervben. Magyarországon nagyon sok jó karatés van, aki nagyon sok mindent tud, egyetlen egy rendszer sem tud nekik csodákat tanítani. Sáfár mester iskolája azért nagyszerű, mert a technikai képzésen kívül azt a hatalmas tudásanyagot is átadja, ami a Világban korszerűnek számít. Olyan szisztematikusan és tudományosan rendszerezi és oktatatja, amit sehol máshol nem lehet megtalálni, s ez tükröződik a karate kerettantervben.