3 kidolgozott útmutató, hogy még több tanítványod legyen egész évben
Az új tanítvány hozza egy harcművész klubba a megújulás, a megerősödés és a növekedés lehetőségét. Hogyan nőhet a tanítványok száma? Hogyan lesz több új tanítványod már most szeptembertől?
A témával foglalkozó három részes sorozatunkban támpontot adunk egy-egy, a klubod szempontjából fontos közegben életre kelthető „tanítvány-mágnes” rendezvényhez. Hogyan készítsd elő, mire figyelj, amikor megszervezed, és mit tehetsz, hogy utólag is legyen belőle hasznod.
A sorozat első részében áttekintettük, a klub mit tehet azért, hogy tágabb lakókörnyezetében felhívja magára a figyelmet. Most nézzük azt, hogy miként tudsz harcművész klubként a helyi iskolákból kiemelt partnert varázsolni, hogyan érdemes velük együttműködni.
Indíts kurzust szülőknek – párhuzamos idősávban, amíg a gyerek az edzésen van, ne várjon a szülő hiába!
Nézzük a dolog mikéntjének részleteit:
1. Kérdezz utána, melyik gyerek melyik iskolába jár a gyerekcsoportod tanítványai közül. Ahol többen is egy iskolába járnak, belőlük tudod először kiépíteni az alapot az iskolával való jobb kapcsolathoz.
2. Beszélgess a szülőkkel, ismerd meg, mit gondolnak a gyerek edzéseiről, annak céljáról, mennyire támogatják, hogy hozzád járjon a gyermekük.
3. Találj közös pontokat a beszélgetésekben, amiket érdemes lenne egy-egy közös foglalkozás keretében alaposabban megbeszélni.
4. Indíts kurzust a szülőknek, amíg a gyerekük az edzésen van, addig ülj le velük külön, és átgondolt módon adj nekik hasznos tanácsokat a gyerekek harcművészeten keresztül való fejlődésének lehetőségeiről, buktatóiról, mit tehetnek a szülők a jobb eredmény érdekében. Nemcsak sportszakmai fejlődésről, de neveltetésről, egy kultúra átadásáról is van szó.
5. Igény esetén taníts meg a szülőknek is fontos alapokat a sportágból, ha jobban látják, mit csinál a gyermek, akkor erősebb támogatást adnak neki, és tovább fog a gyermek hozzád járni a klubba!
6. Ha sok gyerek és szülő már régóta jár a klubodba, akkor találd meg a módját, hogy rajtuk keresztül bemutatkozhass az iskola tornatanárának, vagy felelős vezetőjének, hogy a többi iskolásnak is tarthass órákat. A jó tanítványaid és az elégedett szülők lesznek a szövetségeseid, hogy ezt a fontos lépést sikerrel vehesd!
Ebből tényleg lesz új tanítványom?
A fentiek hosszú folyamatnak tűnnek, vajon megéri a macerát és az időráfordítást? Lesz belőle valóban eredmény, több tanítványod a klubban? Néhány általános tipp, hogy mire érdemes odafigyelned:
1. Nézd meg a csoportodban, hogy kik azok a gyerekek, akik stabilan, rendszeresen járó tanítványnak tűnnek, és figyelnek rájuk a többiek. Velük könnyebben tudod majd a céljaid elérni, mint a bizonytalanokkal. Az is szempont, hogy melyik iskolába járnak és a szüleikkel mennyire tudod megtalálni a közös hangot. Tégy próbát: írj a szülőnek, hogy szívesen beszélnél vele 10-15 percet valamelyik edzés után a gyerek fejlődésével kapcsolatosan. Kiderül, ki hogy reagál, ki viselkedik partnerként veled.
2. Ha sikerült a csoport magját képező gyerekek szüleivel külön-külön beszélned, tudatosan törekedj arra, hogy a közös témát megtaláld. Tippek közös témákra, a tapasztalatok alapján:
a) a gyermek fizikai fejlődése és a harcművészet kapcsolata,
b) a gyermek csoportbeli viselkedése és ennek fejlesztési lehetőségei,
c) a gyerek gondolkodásának fejlesztése a harcművészet szellemi hátterének felhasználásával,
d) az önvédelem eszközeinek elsajátítása,
e) táplálkozási és életviteli jó tanácsok, illetve
f) az esetleges versenyzési lehetőségek.
Persze más dolgok is előjöhetnek, légy nyitott az új felismerésekre.
3. Szervezz egy közös beszélgetést a szülőkkel azokról a témákról, amit közös témaként felismertél. Ez kezdetben legyen egy alkalom valamelyik gyerekedzés idejében (persze ha meg tudod oldani, hogy addig a gyerekekkel más foglalkozik). Meglátod, ha jól alakul a beszélgetés, nyitottak lesznek a szülők, hogy egy későbbi alkalommal folytassátok, akár ugyanazt a témát akár további témákkal.
4. Meg fogják érteni a szülők, hogy ha először csak meghallgatják tőled a mondandódat, aztán megnézik, amint bemutatót tartasz néhány gyakorlatból, hogy érdemes nekik is a legalapvetőbb dolgokat elsajátítani, hogy jobban tudják segíteni a gyermeküket. Kevés szülő mond erre nemet, ha megfelelő előkészítés után kérdezel rá nála. Aztán már nyert ügyed van, mert kis szerencsével a szülők többsége megszereti ezt a „szülő kurzust”.
5. A siker titka itt, hogy a szülők érezni fogják a sok figyelmet, amit tőled kapnak, személyükben, illetve gyermekük felé. Ezt értékelik, mert komolyan veszed őket, és ők is egyre komolyabban veszik majd a klubot, téged, és amit mondasz, tanítasz nekik.
6. Egy gyakori kérdés: milyen díjat kérjél a szülőktől a speciális kurzusért. A kezdeti beszélgetések nyilván nem arról szólnak, hogy pénzt kérhess tőlük. Viszont ha az első 2-3 közös beszélgetés, óra alkalmával látod, hogy komolyodik a szándékuk, érdemes formálisabbra váltani a szülő kurzus kereteit, és egy szerény, de nem elhanyagolható díjat kérni tőlük a részvételért. Ezzel nem az a célod, hogy ebből a kurzusból gazdagodj meg, inkább a költségekhez való hozzájárulásként kéred tőlük. Ezt meg fogják érteni, világos logika neked is, nekik is.
7. Az iskola megszólítása a szülőkön és a gyermekeiken keresztül innentől kezdve sokkal egyszerűbb lesz, mintha direktben, ismeretlenül próbálkoznál. A szülői értekezletek egyikén, ha több szülő együtt odamegy az osztályfőnökhöz, illetve rajta keresztül a tornatanárhoz vagy az igazgatóhelyetteshez, akkor hitelesen tudják képviselni, hogy komoly oktató és klub vagy, aki értéket adsz a gyerekeknek. Ha formális testnevelés órát nyilván nem is tarthatsz innentől az iskolában, de jó szívvel fogják ajánlani az érdeklődő társaknak a tanárok, a diákok és a szülők is, a kurzusaidra való jelentkezést. Bekerülsz a köztudatba, az iskolai kultúra része lesz, hogy sokan közülük hozzád járnak. Ha minden klappol, érezni is lehet majd a jobb nevelést azokon a gyerekeken, akik nálad is tanulnak, nemcsak gyakorlatokat, de emberi viselkedési normákat, kultúrát is.
A szülőknek szóló kurzus megszervezésén túl sok más lehetőséged merülhet fel arra, hogy a helyi iskolával kiépítsd az együttműködés szálait. Hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján készítettünk egy további 7 elemből álló listát, hogyan tudnál okosan, nem sok pénzből megjelenni a környék iskoláival szorosabb együttműködést kiépíteni (a cikk elérhető az előbbi kék feliratra kattintással).
Itt se feledjünk a harcművészet legjobb szellemisége előtt főt hajtani: az iskolákkal való együttműködés a fiatal korosztályok számára közvetíti a harcművészetben oly fontos hagyományok tiszteletét, valamint klubvezetőként büszke lehetsz arra, hogy a gyermekek körében teszel az ő egyéni és közös fejlődésükért. Ezt támogató módon érdemes megtalálni a helyét saját klubod esetében a fenti lépések folyamatának.
A következő részben bemutatjuk, miként tudod saját dojodat a szó legjobb értelmében egy nyüzsgő harcművész szabadidőközponttá változtatni.
A szerzőkről (https://goo.gl/u1cexx):
Huncsik Péter és Kozma Miklós a szabadidősport fejlődéséért elhivatott oktatók és üzleti szakértők, akik a nemzetközi jó gyakorlatok és a hazai tapasztalatok alapján állították össze az írásban megjelent javaslataikat. Jelenlegi munkájuk keretében a sportklubok vezetőinek időt megtakarító és többletbevételt hozó, a klubtagok számára minőségi élményt jelentő megoldásokat fejlesztenek ki.