A kyokushin karate gyakorlása, tanulása hármas tagozódásra épül, ezért a Kihon, a Kata és a Kumite gyakorlatok kapnak elsősorban széles teret Hanshi Adámy István könyveiben.
A Kyokushin Karate szimbóluma a Kanku, mely eredetileg a Kanku Dai Kata-ban szerepel, mint égvizsgáló pozíció. E kéztartást úgy képezzük, hogy a nyitott tenyerünket kézháttal arcunk felé fordítva mutató- és hüvelykujjunkat egymásnak támasztjuk, a közte levő rombusz alakú résen keresztül tekintünk a messzeségbe. A Kanku az ujjak találkozásánál az egységet (összetartozást, szervezeti egységet), a csukló felőli széles rész az erőt, a kör közepe a végtelent, illetve a távoli célt, az egészet összefogó kör pedig a harmoniát és a körkörös mozdulatokat jelképezi. A Kyokushin Karate megalapítója Masutatsu Oyama mester, századunk egyik legnagyobb küzdőegyénisége. Az ő képessége és felfogása a karatéról tükröződik irányzatában.A Kyokushin Karatét a világon úgy is hívják, hogy a „Legerősebb Karate” (Strongest Karate) vagy „Erőkarate” (Power Karate). Célját – amely azonos minden harci művészet (Budo irányzatok) céljával: a zenféle tudati állapot elérésén keressztül a személyiség fejlesztése -, az erőkarate útján kívánja elérni. Alapelve: valódi harcosokat csak valódi feltételek, és körülmények között lehet nevelni. Így nem ismeri el a csupán jelzett, illetve bemutatott találatokat, csak a teljes erővel és hatékonysággal végrehajtott tökéletes technikákat. Ehhez a kemény küzdőmodorhoz azonban csak igen fokozatos, módszeres fizikai, szellemi és technikai felkészítés vezethet el. Edzésről edzésre egyre nehezebb próbák elé kerülnek a karatekák, melyek hatására néhány év alatt kialakul a helyes védelmi reakciójuk, megtanulnak hatékonyan támadni, védekezni és – a növekvő kockázaton és fájdalomtűrésen keresztül – elviselni az ellenfél kemény találatait. Így ez a módszer életszerű feltételeket biztosít a felkészülésben.
A játékos karate nélkülözi azt a felelősségtudatot, melyet a Kyokushin Karate edzésein nap, mint nap gyakorlunk önmagunkkal és társainkkal szemben. A játékos karate csupán lépcsőfoka, kezdete lehet az igazi Budo Karaténak. A gyakorlás során el kell jutnunk egy olyan szintre, mikor már az életösztön szolgálja azt az alapelemet a karatéhoz, ami a technikánál és a testi erőnél is fontosabb, mert csak ez késztet minket a legszabadabb mozgásra, cselekvésre. Cselekedeteinket, mozdulatainkat félelmünk képes leginkább gátolni, mely elsősorban a magunk iránt érzett szánalomból adódik. Ez a tulajdonság kizárólag emberi, az állatvilágban ismeretlen. Így a legfontosabb cél a félelem leküzdése, mely nélkül nem képzelhető el a feladatra való tiszta koncentrálás és a szabad cselekvés eredményezte győzelem.
Belső szabályok – Kimagasló eredmények
A karate embert formáló ereje
Több mint 30 év telt el azóta, hogy az első lépéseket megtettem a karate útján. Annyi öröm és bánat, küzdelem, győzelem és vereség, újrakezdés, fejlődés úgy gondolom nem érhetett volna sehol máshol. 30 év folyamatos harc a szó fizikai és szellemi értelmében egyaránt. Miért? A hitemért. A Kyokushin Karatéba vetett hitemért. Ha ez az érzés hiányozna belőlem, ma nevem ismeretlen lenne. Úgy gondolom, hogy a három legnagyobb emberi érzés és tulajdonság a hit, a szeretet és az elkötelezettség. Sosai Oyama e három emberi alapértékben felülmúlhatatlan példaképem és lehet az mindazoknak, akik szeretnének „valamit” tenni, valami maradandót ezen a földön.
Ha visszatekintünk a történelembe, láthatjuk, hogy leggyakrabban az ilyen típusú emberek vitték előre a világ dolgait a politikában, a gazdaságban, a tudományokban, a közéletben, a háborúkban, a vallásokban, a művészetekben, a sportokban és az élet bármely más területén is.
Tudom, hogy legtöbben e könyvtől azt várják, hogy mondjam el és mutassam meg a titkot, hogyan lehet valaki bajnok, hogyan lehet legyőzni egy ellenfelet ilyen, vagy olyan technikával. Ez természetesen fontos is, de több mint 20 év kellett elteljen a karate gyakorlásával életemből, hogy megértsem a karate igazi tanítását, és én erről szeretnék e könyvben többet beszélni. Így a karate azon oldalát is meg tudom Önnek mutatni, amelyet ma még igazi keleti misztikum, homály fed, amiről még nálunk, köztünk is igen-igen kevés szó esik, mert a felszín, a látvány átjött keletről. A Budo igazi társadalmi mélysége azonban – amely a személyiség formálásában, fejlődésében nyilvánul meg, aminek következménye a harci művészetek népszerűsége és terjedése, a szervezetek növekedése, azok az örök szabályok, melyek ezt működtetik – nagyrészt ott maradt.
Én most megkísérlem ezt áthozni úgy, ahogy Sosai Oyama gondolta, és minden tanítása, példabeszéde, cselekedete mutatta.
Sokat fogok arról írni, milyen embert farag a karate, és azt milyen módon éri el. Mik azok a belső szabályok, melyek következetes betartása eredményezi a kimagasló eredményeket, teljesítményeket. A belső lényeg a struktúra, a viszony és érdekeltség rendszere. A szervezet felépítése, belső működése, elvárásai, annak fontossága életünkre és eredményeinkre vetítve, ez minden kiindulás alapja. Nos ez az, amiről e könyv elsősorban szólni fog. Olyan ősi felismerésekről, melyek sérthetik egyesek elképzeléseit, személyes érdekeit, de tények és a tényekkel – mint tudjuk – nem bölcs dolog vitatkozni.
Természetesen a karate gyakorlati oldala sem marad el, de csak mindezek tükrében mutatom meg a Kedves Olvasónak, hogyan szerezheti meg azt a sokat csodált képességet, mellyel ma már fiatalok és idősebbek milliói rendelkeznek a földön, de ennél sokkal többen vágynak rá.
Hála Sosai Oyamának és tanításának, számomra ma már ezek egységében létezik a karate, ezt és így tanítom mindenhol, ahol arra igény van. Tisztában vagyok azzal, hogy „senki sem lehet próféta a saját hazájában”, tehát nem is törekszem rá. Ezért szóljon e könyv mindazokhoz, akik nyitottak és fogékonyak, akik keresik a még kiaknázatlan, esetleg fel nem ismert utakat a jobb és nagyobb teljesítmények, az igazi sikerek, az emberi kiteljesedés, a teljes harmónia felé.
Hanshi Adámy István
Test és szellem összpontosítása
A Katak gyakorlása lehetővé teszi, hogy elsajátíthassuk a helyes harcmodort, a helyes viselkedést harc közben, azt a fizikai és szellemi összpontosítást, ami nélkül a későbbi valódi küzdelmekben a győzelmünk elképzelhetetlen lenne. Itt tanulhatjuk meg az ellenfélre pszichikai hatást gyakorló előadásmódot is.
A Kihon gyakorlatok alapvetően a technikák (állások, lépések, ütések, rúgások, védések és ezek kombinációi) elsajátítását oly módon eredményezi, hogy partner nélkül a gyakorló igyekszik minden figyelmét önmagára fordítva fejleszteni technikai képességeit. Itt a figyelem tehát befelé forduló.
A Kihonnal szemben a Kata gyakorlatok közben a gyakorló a figyelmét már a képzelt ellenfelekre, a velük vívott képzeletbeli harcra, a helyes viselkedési jegyek kialakítására kell, hogy összpontosítsa. Itt a figyelem tehát kifelé forduló.
A Karate gyakorlása nagy részben partner, társ nélkül történik. Ha nincs, vagy nem alakítunk ki megfelelő képzelőerőt a gyakorlókban, akkor ez a gyakorlás a valóságtól igen távol kerül, felesleges időtöltéssé válik, és így nem töltheti be azt az előkészítő szerepet az igazi küzdelemhez, amit pedig biztosítania kellene.
A Katak gyakorlása lehetővé teszi, hogy elsajátítsuk a helyes harcmodort, a helyes viselkedést harc közben, azt a fizikai és szellemi összpontosítást, ami nélkül a későbbi valódi küzdelmekben a győzelmünk elképzelhetetlen lenne. Itt tanulhatjuk meg azt az előadásmódot, ami lehetőséget teremt számunkra az ellenfélre gyakorolt pszichikai hatás érvényesítésére is.
„A győzelem első fázisa a pszichikai győzelem kell legyen.”
Mas. Oyama
A szerző nyolcdanos karatemester, nemzetközi versenybíró és szaktekintély, a „magyar Kyokushin Kata-iskola” megteremtője, több mint 25 éves edzői tapasztalattal. Irányítása alatt a magyar karatékák 20 érmet szereztek az Európa-bajnokságokon.